بیمه آتش سوزی


همه ی اطلاعات در رابطه با بیمه آتش سوزی

در بیمه آتش سوزی اموال و دارائیها در برابر خطر آتش سوزی و خطرات جانبی تحت پوشش قرار می گیرند. خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی به شرح ذیل می باشند :

خطرات اصلی

آتش سوزی ، انفجار ، صاعقه

خطرات تبعی ( اضافی )

سیل و طغیان آب ، زلزله ، طوفان و تند باد ، سقوط بهمن ، سقوط هواپیما و هلی کوپتر، ترکیدگی لوله های آب ، ضایعات ناشی از برف و باران ، سرقت با شکست حرز، شکست شیشه ، نشست ، ریزش و رانش زمین ، برخورد اجسام خارجی ، انفجار ظروف تحت فشار صنعتی و چندین خطر اضافی دیگر تحت پوشش قرار می گیرند .


 

 

 

 

 

انواع پوششهای این نوع بیمه در ۴ عنوان طبقه بندی می شود :

الف) بیمه آتش سوزی واحدهای مسکونی

در بیمه آتش سوزی منازل مسکونی ساختمان ، تاسیسات و اثاثیه منزل و مشاعات و مشترکات تحت پوشش قرار می گیرند ضمناً خطرات اضافی را می توان با پرداخت حق بیمه اضافی تحت پوشش قرار داد .

بموجب قانون تملک آپارتمانها بیمه نمودن مجتمع های دارای هیئت مدیره ، اجباری است و در صورت عدم اخذ بیمه نامه ، با وقوع خسارت ، کل مسئولیت متوجه هیئت مدیره بوده و بایستی خسارت از طرف هیئت مدیره پرداخت شود .

ب) بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی

در این نوع از بیمه کلیه ریسکهای صنعتی کارخانجات ، تحت پوشش خطرات آتش سوزی ، انفجار و صاعقه و خطرات اضافی قرار می گیرند . دارایی ها و اموالی که در یک کارخانه می توان بیمه کرد شامل ساختمانها ، ماشین آلات ، تاسیسات ، موجودی مواد اولیه و کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده ( محصول ) ، ابزار آلات و تجهیزات ، اثاثیه ثابت و لوازم اداری و غیره است . این نوع دارائیها اعم از منقول و غیر منقول را بایستی به قیمت روز بیمه نمود تا در هنگام پرداخت خسارت مشمول قاعده نسبی موضوع ماده ۱۰ قانون بیمه نشود .

ج) بیمه آتش سوزی مراکز غیر صنعتی

در این نوع بیمه نامه مراکز تجاری از قبیل فروشگاهای تجاری ، تعمیرگاه ها ، اماکن عمومی ، ساختمانهای اداری ، بنگاههای معاملاتی ، مراکز تفریحی و ورزشی و غیره تحت پوشش خطرات آتش سوزی و خطرات تبعی قرار می گیرند . این بیمه ، ساختمان ، تاسیسات ، موجودی ، اثاثه ثابت و دکوراسیون آنها را شامل می شود .

د) بیمه آتش سوزی انبارها ( عمومی و اختصاصی )

این بیمه نامه معمولاً برای انبارها و موجودی داخل آنها و به دو حالت ذیل صادر می شود :

۱) بیمه نامه با مبلغ بیمه شده ثابت :

در این نوع بیمه نامه ، خسارتهای ناشی از آتش سوزی بر اساس مبلغ مندرج در بیمه نامه و قوانین و مقررات بیمه ای با در نظر گرفتن شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه جبران میگردد .

۲) بیمه نامه با مبلغ شناور (اظهار نامه ای) :

پیچیدگی فعالیتها و تنوع واحدهای صنعتی و حجم مبادلات و کالاهایی که هر روز به انبار وارد یا خارج میشود و همچنین تورم قیمتها در مدت کوتاه ، باعث میشود که صاحبان صنایع و کالا به شکلی آنها را بیمه نمایند که در صورت وقوع آتش سوزی ، سرمایه آنها از بین نرود. بر اساس این بیمه نامه ، بیمه گذار موظف است در پایان هر ماه حداکثر تا هر ۱۵ روز ماه بعد حداکثر موجودی مورد بیمه را طبق اسناد و دفاتر خود کتباً به بیمه گر اظهار نماید .

در اینصورت حق بیمه قطعی از سوی بیمه گذار متناسب با میزان سرمایه اعلامی در پایان مدت بیمه نامه محاسبه میگردد .